Een uitstapje! Lopen op het eiland Wieringen

Hallo lieve lezer!


Al geruime tijd staat een rondje lopen op het voormalige eiland Wieringen op mijn wensenlijstje. Ik had mijn oog laten vallen op een rondwandeling van ca. 13 km van de Stichting Landschap Noord-Holland.

Deze tocht had ik eerder uitgesteld vanwege de regen en de hitte. Maar vandaag was het eindelijk zo ver!

Omdat het weer vanmorgen toch nog een beetje twijfelachtig leek voor de zekerheid ook mijn regenjack maar ingepakt maar niet nodig gehad.

De start was in Hippolytushoef. Ik had de auto geparkeerd vlakbij het oude centrum en kon zo aan de route beginnen.



Het eerste stukje liep ik op de parallelweg aan de zuidkant langs de hoofdweg maar al gauw mocht ik afslaan en liep ik langs en door allerlei kleine buurtschappen.




Het loopt lekker en al snel kan mijn vest uit. De zon schijnt volop. Er staat alleen een flinke wind.

Via de buurtschappen moet ik naar een dijk... maar dan tref ik ineens een bord wat ook voor mij geldt.




Weer teruggelopen en gelukkig had ik het kaartje van de route ook mee. En in plaats van over een dijk met schapen nu gewoon over de weg. Misschien maar goed ook.

Het was niet moeilijk om de oorspronkelijke route weer op te pakken. Via De Haukes, een sfeervol dijkdorp met een jachthaven, kwam ik bij het Amstelmeer. 


Het waaide flink en er was een behoorlijke golfslag. Werd ik niet nat van de regen..... wel van het opspattende water! Ik liep over een heel smal paadje vlak langs het water. Zo leuk! Hier hou ik van. Dit is voor mij echt genieten!



Langs de strandjes was het rustig terwijl er toch volop mogelijkheden zijn om te kiten of te surfen. 

Aan het begin van mijn wandeling ging ik onder de provinciale weg door, nu ging ik er overheen om zo aan de noordkant van het voormalige eiland Wieringen verder te lopen.  

Ik liep nu langs de Waddenzee. In de verte zag ik Den Helder, de veerboot van Texel, de vuurtoren van De Cocksdorp en misschien zelfs Vlieland. En zag ik nou ook zeehondjes???


Het eerste stuk liep ik op de dijk en passeerde Rijks Peilschaal. Een eenzaam huisje waar vroeger met een vlotter-installatie de hoogte van het zeewater werd gemeten.



Hierna kwam een heel saai en recht stuk. De dijk met schapen aan de ene kant en groene weilanden aan de andere kant. Het was er wel een vogel-paradijs! Gewoon rustig doorlopen en dan kom je vanzelf weer in Hippolytushoef en is het rondje weer rond.

Met net geen 13 km. in de benen was dit een leuke wandeling waarbij het  padje langs het Amstelmeer echt mijn favoriet was.

Ik wens je een hele mooie week -x-






Reacties

  1. Mooi hè Wieringen, dat gebied bij het peilhuisje is de Quarantaine, daar moesten de zeelieden eerst in quarantaine als ze aan land wilden, dit om ziekten te voorkomen. Hé waar kennen we dat nu van 😉😊.
    Leuk die foto’s , de oostkant van Wieringen is ook heel mooi, zeker nog een ritje waard, hoop je dan een stuk te vergezellen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Onderweg naar Westerbork.

Wildlife in Egmond!