Is deze nog te overtreffen? De 5e etappe

Hallo lieve lezer!

Wat leuk dat je ons nog steeds volgt tijdens onze wandeling van het Elfstedenpad.

Het is 5 augustus en we beginnen aan onze 5e etappe van het Elfstedenpad. Er is nog geen sprake van een hittegolf, maar het is wel warm.....

We lopen van Oudemirdum naar Stavoren. Het openbaar vervoer is in dit deel van Friesland niet zo goed geregeld. Er is geen rechtstreekse bus- of treinverbinding tussen de beide steden. Als we met het OV terug willen naar de auto zijn we bijna 2 uur onderweg. We hebben daarom bedacht dat het wel makkelijk is als we in Stavoren worden opgehaald. Daarna terug naar de Oudemirdum en dan kan ik weer richting huis

De tocht begint heel leuk: gelijk het bos in. Het is er heerlijk! We lopen eerst een stuk door de bossen en verdwijnen dan in een pad tussen de maisvelden.

Na de maisvelden opnieuw het bos in. We kwamen langs het enige Friese Hunebed, de Steenkist. Er is nog weinig van over.

We lopen steeds verder het bos in en komen op een heksen- en paddestoelen pad.

Tot op heden is deze etappe echt de allerleukste! De bospaden zijn breed en mooi en ondanks dat het overal warm is, is de temperatuur in de bossen prima.

Hier in het bos hadden we de eerste echte onduidelijkheid over de route. In de gids stond bij twee banken, maar er was er maar één bank. de markering ontbrak maar het was wel op de zevensprong.

De gok gewaagd, het pad zonder markering in gegaan en gelukkig liepen we helemaal goed.

Tijd voor thee en koffie met een plak suikerbrood bij ‘t Murnserklif.

Tja, en toen begon het hele eind langs de IJsselmeerkust. Het was natuurlijk warm en zonnig maar gelukkig stond er ook nog wel een briesje.

Heerlijk lopen, ondanks dat we op de openbare weg lopen is het niet echt heel druk met auto’s en motoren. We genieten van de weidse uitzichten, de zagen in de verte zelfs twee hertjes achter elkaar aanrennen.

Door Laaxum gelopen, het oudste haventje van Friesland en toen kwamen we zomaar aan bij de Johan Frisosluis in Stavoren waar onze “taxi” ook al was gearriveerd.

Met iets meer dan 19 km. is het mooi geweest voor vandaag. Ik word naar de auto gebracht die bij ons startpunt staat en begin daarna aan de terugreis naar Noord Holland.

Er zijn weer 3 nieuwe data ingepland voor het vervolg van onze tocht. De volgende keer, maar dat is pas aan het eind van deze maand, lopen we van Stavoren naar Workum.

Ik wens je een hele mooie dag!