De (Ob)Dam tot (Ob)dam-loop

Hallo lieve lezers!


Vorig jaar liep ik mijn eerste Dam-tot-Dam wandeltocht. Een georganiseerde tocht waarbij de start op de Dam in Amsterdam is en de finish in Zaandam: ook op de Dam.

Tja, en als je deze tocht één keer hebt gelopen, dan wil je dat een volgende keer ook!

De datum stond al een jaar vast: 19 september 2020. En dat is vandaag! Maar zoals bij veel evenementen en wandeltochten werd deze tocht vanwege de Corona afgelast. Toch niet helemaal. Je kon je aanmelden voor de home-edition. Je stelt zelf een route samen en ook de afstand kon je kiezen. Daarom koos ik voor de rode route die door ons dorp loopt en een afstand heeft van 10 km.



De rugzak gevuld met een flesje water, fruit en een Snelle Jelle en dan op pad. Door het eigen dorp, stilstaan bij mooie doorkijkjes




en uitzichten die ik normaal gesproken voor lief neem....


Via het Weerepark het dorp uit en een stuk langs de N194. Dit stuk vind ik verschrikkelijk ongezellig. Je loopt wel op de parallelweg maar toch probeer ik dit stuk vaak te vermijden.

Na de N194 linksaf de Obdammerdijk op. Hier staan al heel lang markeringspaaltjes en deze halte ben ik al heel wat keren gepasseerd. Maar vandaag mocht ie op de foto!


Net voorbij de bocht bij de Hensbroekermolen staat een bankje. Daar heb ik even heerlijk gezeten: slokjes water en de Snelle Jelle soldaat gemaakt.



 Na de molen begon voor mij een enigszins 

onbekend stukje van de route. Het asfalt werd vervangen door een hek waar ik overheen moest en dan, net als in Friesland, over de grasdijk met schapen verder. Deze exemplaren waren wel wat nieuwsgierig....


Aan het einde van de grasdijk weer over een hek en dan de Gemaalweg op. 
Als je hier woont, woon je wel heel landelijk! Mooie huizen met mooie tuinen een leuke verrassingen!




Halverwege de Gemaalweg moest ik weer linksaf. Recreatiegebied De Leijen in. Ook al heb ik jaren hier vlak bij gewoond, dit was de tweede keer dat ik er kwam! 

Om het meer gelopen en aan de andere kant, bij de Kerkweg, het recreatiegebied weer uit. 

Aan het einde van de Kerkweg op een bankje bij de Jeu-de-Boule baan m’n fruit opgegeten. Mij vielen nu de mooie oude lantaarnpalen op...



De andere kant van de kerk is jarenlang mijn uitzicht geweest. Maar vanaf het kerkplein heb ik ‘m vandaag voor het eerst goed bekeken.


Na de kerk weer linksaf de Dorpsweg op. Deze kon ik gewoon helemaal uitlopen totdat ik weer in Obdam aankwam. Halverwege staat al jaren een kraam waar rond deze tijd van het jaar pompoenen en kalebassen worden verkocht. Ook nu van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier een foto van te maken.


En zo kwam ik na 10 km. weer thuis aan! Het was heerlijk wandelweer. Opnieuw ging het vest uit en liep ik in een t-shirt met korte mouwen. 

Ik kan dus nu de rode route ook afstrepen van mijn route lijstje. Binnenkort staat er weer een etappe van het Elfstedenpad op de planning en op 3 oktober loop ik de Hartstocht: een wandeltocht georganiseerd door de Hartstichting. Een doel wat ik met liefde steun!

Wil je me sponseren? Dat kan via de onderstaande link. Alvast hartelijk dank namens de Hartstichting! 


Ik wens je een hele mooie week!

-x-

Reacties

  1. Dicht bij huis en dan zo verrast worden door al het moois onderweg. Je kunt het weer afkruisen .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Onderweg naar Westerbork.

Wildlife in Egmond!