Op weg naar Dokkum! De 11e etappe

Hallo lieve lezer!

Wat leuk dat je weer de moeite neemt om het verslag te lezen. Vandaag liepen we de 11e etappe. Weer een beetje anders dan volgens het boekje want we liepen van Sint Annaparochie naar Ferwert.

Ook vandaag was het nog donker toen ik van huis vertrok zodat we op tijd konden starten. We konden gelijk beginnen met onze regenjassen aan. Het spetterde...  De mooie koepelkerk in Sint Anne staat in de steigers en was niet foto-waardig. Gelukkig werd het snel weer droog en konden de regenjassen weer uit.

We liepen het dorp uit en troffen daar heel gezellig een groep schapen aan

Van Sint Annaparochie liepen we via Vrouwenparochie en Vrouwbuurstermolen over smalle paadjes en het fietspad naar Oude Leije. Hier is de sluis waar Maarten van der Weiden, de man die de Elfstedentocht heeft gezwommen, destijds uit het water werd gelift om even verder weer te water worden gelaten.

Na de sluis troffen we nog een leuk stukje van het dorpje. Achteraf gezien is dit het enige dorp waar we echt doorheen liepen tijdens deze etappe.  Bij de brug van Oude Leije staat het beeld ‘De Elfstedenrijdster’, door de plaatselijke bevolking “us Klazien” genoemd naar Elfstedenwinnares Klaasing Seinstra.

Het is hier weer een heel ander stuk Friesland. Hier heel veel landbouw. En er werd hard gewerkt op het land. De suikerbieten werden van het land gehaald. Het gevolg was wel dat er klei, veel klei, héél véél klei op de weg lag.

Na Hallumerhoek, waar we ook weer achterlangs liepen, gingen we op weg naar Ferwert. Dit keer niet over de weg of voetpad maar over een graspad met aan de ene kant een sloot en aan de andere kant windmolens en akker. Het begon heel netjes als een graspad maar werd al snel een blubberig pad vol met klei.

Het liep zwaar en aan het einde hadden we een pakket klei onder onze schoenen zitten dat we gewoon 1 cm. groter waren. De kleispetters zaten tot boven onze knieën!

Op dit stuk zijn we voor het eerst verkeerd gelopen!
Mogelijk omdat de markeringen in het land ontbrak of omdat wij dachten verder te zijn dan waar we in werkelijkheid waren. Wij liepen aan de verkeerde kant van de sloot en troffen daar, aan de andere kant van het water, een echtpaar aan die het Kustpad liep. Een rondje van de zaak van zo’n 1,5 km.Dit waren, behalve de enkeling die de hond uitliet, ook de wandelaars die we tegenkwamen.

Via de landerijen komen we uiteindelijk aan in Ferwert. We lopen tot aan het verzorgingshuis en laten ons dan ophalen. Terwijl wij stonden te wachten op onze taxi konden we mooi onze schoenen een beetje schoon te krijgen.

Het was weer een leuke etappe! Het weer viel uiteindelijk mee. Enige minpuntje was nu de gesloten horeca. Weer geen warm drankje onderweg maar dat stond gelukkig in Sint Annaparochie op ons te wachten en daar brandde ook heerlijk de houtkachel.

Vandaag weer een kleine 18 km in de benen. We hebben nu bijna 220 km gelopen van het pad en hebben nu nog 4 etappes te gaan!

In de volgende etappe halen we we in Dokkum de 11e stempel en, wanneer Covid-19 en thuiswerken geen roet in het eten gooien, gebeurt dat volgende week?

Ik wens je een mooie week!