De Zaanse Erfgoed-route....





 Hallo lieve lezers!


Vandaag had ik weer zin in een andere wandeling. Heel graag had ik mee willen lopen met de Happy Hikes NH, maar ik had me te laat opgegeven. Ik stond wel op de reservelijst, maar jammer voor mij; er viel niemand af. Ik mocht dus mijn eigen route gaan lopen.

Op mijn wensenlijstje stond ook de Zaanse Erfgoed-route van het wandelnetwerk Noord Holland.  Dat leek me een leuke wandeling voor vandaag.

Met de auto vertrok ik redelijk op tijd naar Zaandijk. De plaats waar ik jaren heb gewoond. Het was dus niet allemaal onbekend terrein. Ik verbaasde me over de hoeveelheid geparkeerde auto’s, maar gelukkig was er nog een plekje vrij op de plaats waar vroeger “mijn” kleuterschool stond.

Vanaf daar was ik zo op de Lagedijk en deze moest ik volgen richting Wormerveer. De sluis (het sluisje.....) 



van Zaandijk werd gepasseerd evenals een heleboel groene al dan niet houten huisjes.




 Ik verbaasde me over de vele kleuren groen en vraag me nu af, welke kleur groen is Zaans Groen?? Al wandelend werd mijn neus continue geprikkeld door de geur van cacao en chocolade....

Ik passeerde de snowboat, heel vroeger een Chinees restaurant, tegenwoordig een Club en de plek waar vroeger het Zaandijker zwembad was. Hier zwommen we dan dus in de Zaan en af en toe voelde je iets langs je benen glibberen.


Ik laat nu de Zaan een beetje rechts liggen, want ik moet om een grote fabriek heen. Die staat dus echt midden in een woonwijk! Inmiddels ben ik al in Wormerveer en verschijnt de adelaar bovenop de zeepziederij. Ik meen mij ter herinneren dat deze vroeger verguld was.... Deze fabriek stond er ook toen ik hier nog woonde. 



Ik loop verder langs de Zaan. Het is jammer dat het niet echt zonnig is. Het valt me op dat het hier erg verloederd is. Van veel monumentale panden zijn woonunits gemaakt, er staat veel leeg, is veel gesloopt en het ziet er allemaal een beetje triest uit. 



Ik loop door tot aan de Zaanbrug. Daar steek ik de Zaan over richting Wormer. Ik had gehoopt aan de andere kant langs het water van de Zaan weer terug te kunnen lopen, maar helaas, de route gaat door het industriegebied. Jammer! 

Aan het eind van het industriegebied van Wormer sta je ineens weer in het weidse land wat we hier ook hebben.



Ik kom op plekjes waarvan ik me afvraag of ik hier ooit ben geweest. Wel weer heel leuk! Ik loop over wat eens de Bartelsluis was verder richting het natuurgebied van Wormer.



 Het is hier een gekwek en gekwaak van van alles en nog wat. Een druk bevolkt vogelgebied!

Dan sla ik weer af richting de Kalverringdijk. Deze brengt mij op de Zaanse Schans. Daar ben ik al vele malen geweest. Ik kan me alleen niet herinneren dat er zo weinig mensen/ toeristen waren. 



Toch blijven de molens, net als het water, hun aantrekkingskracht houden. De mensen die mij tegemoet komen hebben het zichtbaar koud, maar ik loop lekker met de wind in de rug door. 

Aan het einde, of is het het begin, van de Zaanse Schans, weer rechtsaf de brug over. Ik moet even wachten voor de brug die open staat. Er moet weer een boot door met cacao. Het was mij al opgevallen dat op de Zaan best druk vaarverkeer is, ondanks dat het zondag is! Moet je nagaan hoe dat zomerdag zal zijn....



Na een stop voor een tea-to-go bij Wolfsend loop ik het laatste stuk over de Lagedijk. Ook hier weer oude, grote, dure koopmanshuizen met de beeldentuin en het oude raadhuis als hoogtepunten.




Weer terug bij de auto heb ik een mooi rondje van 7,36 km gelopen. Is het nog steeds bewolkt en behoorlijk fris. Ik kan weer een route van mijn wandel-bucketlist doorstrepen. 





Ik wens je nog een hele fijne week!

-x-


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Onderweg naar Westerbork.

Een tussendoortje