Anna Paulowna op zondagmorgen

Hallo lieve lezers!


Op deze mooie zondag was het weer tijd voor mij om mee te lopen met de Happy Hikes NH: Een kleine groep mensen die op de 1e en de 3e zondag van de maand gezamenlijk een tocht lopen met een gids en een goed verhaal. Elke keer in een ander deel van onze provincie. Het leuke van deze tochten is dat je al wandelend meer te weten komt over het gebied waar we lopen en de geschiedenis van ons land.



Vandaag liepen we in en rond Anna Paulowna. Hier zijn op dit moment de Bloemendagen. Jammer genoeg waren de tulpen waren nog niet in bloei. De hyacinten al wel en ook de blauwe druifjes deden hun best om kleur te geven aan het landschap.


Zoals gezegd vertrokken we vanuit Anna Paulowna. Van daaruit liepen we via het Caloriepad, weet iemand waarom dit zo heet?? En dwars door de bollenvelden richting de Poldertuin. De Poldertuin is een ieniemienie Keukenhof, gratis toegang! en geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Omdat het een soort park is en toch veel beschutter ligt dan de grote bollenvelden, waren hier de bollen bijna allemaal in bloei. Het park is heel leuk, want bij alle bloemen staat een naam welke het is. Ik heb dus nooit geweten dat er zoveel soorten blauwe druifjes zijn. Ook de tulp Ice Cream staat hier; helaas nog niet helemaal in bloei. De foto is even geleend van internet.....


Vanuit de Poldertuin liepen we even terug het centrum van Anna Paulowna in om in het winkelcentrum bij het standbeeld van haar een korte uitleg over haar leven te krijgen. 


Anna Paulowna (1795-1865) was de dochter van een Russische Tsaar. Door haar broer (Alexander) werd zij voorgesteld als huwelijkskandidaat voor "onze" Prins Willem II. Zij trouwden in 1816 in Sint Petersburg en kwamen daarna in Nederland wonen. Na het overlijden van Willem I werd haar man Koning Willem II en zij Koningin der Nederlanden.  Willem II en Anna Paulowna kregen 5 kinderen... Willem, de latere Willem III, Alexander, Hendrik, Ernst Casimir en Sophie. Namen die nu ook nog in ons Koningshuis voorkomen.

Daarna liepen we verder, de polder waaraan Anna Paulowna haar naam gaf, in. We liepen over de slingerende dijk tot aan Oude Sluis. Met onderweg weer een korte toelichting op de polder, de sluizen en het water wat in vroegere tijden een vaarweg was van de VOC-schepen.


Na een stop voor koek en zopie bij de sluisdeuren van Oude Sluis weer verder. Hier konden we het water oversteken om aan de andere kant weer terug te lopen naar Anna Paulowna. 


Bij deze stop mijn navigatie even op pauze gezet, kom ik er later achter dat ik hem weer vergeten ben aan te zetten... Tja, dat zijn dan minder geregistreerde kilometers voor mijn challenge. Maar daar hoef ik me niet druk om te maken. Ik heb de afgelopen week weer meer gelopen dan de uitdaging van 21 kilometer.

En zo kwamen we even na 13.00 uur weer aan bij het station van Anna Paulowna en was er ook een eind gekomen aan deze Happy Hike. Een heerlijke wandeling onder perfecte weersomstandigheden!


Wil je me blijven volgen op mijn wandelingen? Dat kan! Je kunt je (gratis) abonneren op mijn blog wat voor mij natuurlijk leuk is. Net als jouw reactie; ik kijk er naar uit!

Voor nu wens ik je nog een hele mooie week en tot gauw!

-x-

 Annet

Reacties

  1. Weer een mooie wandeling jammer van de tulpen, maar je kunt nog een keer terug.
    Leuk die naam ice Cream hou ervan 😋😜 . Caloriepad ook geen idee niet te vinden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige blog Annette! En gezellig dat je er weer bij was. Groetjes, Marjon Happy Hikes NH

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Onderweg naar Westerbork.

Wildlife in Egmond!