Op weg naar Alkmaar....

 Hallo lieve lezers!


Het weer zag er deze morgen prima uit. Een goede reden om aan de tweede etappe van de West-Friese Omringdijk te beginnen. Dus, wandelschoenen aan en met de eerste bus (9.30 uur) naar Ursem. Het eindpunt van de eerste etappe.

In Ursem kom ik gelijk weer op de route en ga lekker op pad. Al snel laat ik Ursem achter mij en loop opnieuw op een dijk. Voor de voetgangers is er een gravelpad en het is in dit deel van onze provincie echt niet druk. Ik heb weinig last van passerende auto’s. 

Al snel ben ik in Rustenburg, een klein dorpje op de grens tussen droogmakerijen de Heerhugowaard en de Schermer. Midden in het dorp bevindt zich een sluisje uit 1920. Al veel eerder (in 1570) wilde de gemeente Hoorn een sluisje aanleggen. Er was namelijk een overhaal om de pramen vanuit de veiling van Broek op Langedijk naar de markt in Hoorn over de dijk te trekken. Een sluis zou deze tocht een stuk sneller maken. Helaas verzette de gemeente Alkmaar zich met hand en tand tegen de aanleg van een sluis. De ouderwetse overhaal bleef tot 1920.


Ik vervolg mijn wandeling opnieuw langs de dijk. Geen onbekend terrein voor mij maar lopend was ik hier nog nooit geweest en ik was best verbaasd dat ik gewoon over de dijk moest lopen. Inmiddels volg ik de Ringvaart van de Heerhugowaard. Aan de andere kant van het water staan oude strijkmolens.



Na zo’n anderhalve kilometer op de dijk mag ik gelukkig de Polderweg in richting Oterleek.  Ook weer zo’n mooi oud lintdorp. Ik kom halverwege het dorp aan en mag dan nog een tijdje genieten van de mooie huisjes en sfeer die in dit dorp hangt.

Opnieuw bij de Ringvaart maar loop dan gelukkig over het fietspad richting het Park van Luna. Op het fietspad tref ik een wat oudere dame met wie ik gezellig een stukje oploop. Wanneer ik het park in ga, scheiden onze wegen zich. 

Het park ken ik van naam. Het is afwisselend. Ik moet klimmen en dalen, loop over prutpaadjes, grasveldjes en fietspaden. Over open vlakten en door het bos. 

Heerhugowaard laat ik nu achter mij en via het kanaal Alkmaar Omval-Kolhorn loop ik richting Alkmaar.  Weer loop ik langs het water en mag dan via een hoge brug de stad in. Via allemaal paadjes en straatjes kom ik in de Oudorperhout. Een natuurgebied in het midden van de stad! Van de Oudorperhout kom ik in de Oudorperpolder. Hier loop ik weer door een ander park waar betonnen drakentanden (tankversperring van de Atlantikwall), staan. Vreemd hoor om dit midden in de stad aan te treffen.



Via kruip- en sluipdoor weggetjes kom ik aan bij een bekend stukje Alkmaar. Ik passeer de Friesebrug, loop door de Kooltuin en  Fnidsen, zie het huis met de kogel en kom aan op het Waagplein. 



Al zigzaggend door de oude binnenstad kom ik dan uiteindelijk uit bij het station van Alkmaar. Het eindpunt van deze etappe. Hier pak ik de trein die mij weer naar Obdam brengt.

 


Het was opnieuw een prima wandeldag. De hele dag droog met regelmatig zon. Mijn regenjack had ik mee, maar dat heb ik niet aangehad. Als ik deze etappe vergelijk met de vorige, dan was deze etappe voor mij veel leuker! Geen hindernissen of wegversperringen en de route was heel duidelijk bewegwijzerd. En opnieuw heb ik bijna 17 kilometer alleen afgelegd. Hoe stoer is dat??



De volgende etappe gaat van Alkmaar naar Eenigenburg. Als het lukt wil ik deze etappe ook nog deze week afleggen.

Natuurlijk vind ik het leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat!

Een hele fijne week en tot gauw!

-x- 

Annet




Reacties

  1. Mooie wandeling weer zo te lezen en te zien, met leuke weetjes .
    Knap weer zo’n afstand binnen een paar dagen.
    Veel plezier je volgende wandeling .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!