En dat was zes



 Hallo lieve lezer!

Afgelopen donderdag was ik weer bijtijds op weg naar Medemblik voor de 6e etappe van de West-Friese Omringdijk. De route: Medemblik - Enkhuizen. 

Was het de vorige keer in Medemblik erg warm, nu was het prima wandelweer. In Obdam vertrok ik met een zonnetje maar hier was het bewolkt maar beslist niet  te warm of te koud. De start was bij het station van Medemblik.  Daar kon ik weer omhoog naar het pad op de dijk en had een mooi uitzicht over het IJsselmeer en het Gemaal Lely.


Via een pad met aan de ene kant het water van het IJsselmeer en de andere kant de stad Medemblik kom ik langs de beste stuurlui…



Ik passeer de havens en het botenhuis van de KNRM en kom dan uit bij kasteel Rombout wat eerder het startpunt was van een happy hike.




Ik blijf langs het water lopen en verlaat zo de stad Medemblik. Dan volgt echt het allermooiste deel van deze wandeling. Ik passeer de diverse strandjes en natuurgebieden. Omdat het niet echt mooie weer is, zijn er haast geen mensen. De vogels, ganzen en eenden strijden om wie het meeste lawaai kan maken. In het IJsselmeer elke keer eilandjes met hele kolonies vogels en eenden. Ik heb steeds het idee dat ik niet in Noord-Holland maar in Zweden loop.



Ik passeer het oude stoomgemaal waar helaas de horeca nog niet open is. Dan maar doorlopen  en dan passeer ik de magische grens van de 100ste kilometer van de West-Friese Omringdijk. Het is natuurlijk niet รฉcht bijzonder maar wel een leuk wetenswaardigheidje.


Ondanks dat de route beschrijving aangaf dat er deze route meer horeca aanwezig is, wil het nog niet erg lukken. Geen probleem, ik loop gewoon verder richting Andijk. Het is nog steeds een ontzettend mooie wandeling! 


Ik ben inmiddels in Andijk aangekomen en tref dan op de dijk een bord van een theetuin. Ik moet dan wel even van de route afwijken maar besluit dit toch te doen. Een hele goede keuze! Ik kom bij theetuin De Libel, een prachtige locatie, een echte aanrader. Hier geniet ik van een lekkere lunch.  




Na deze pauze loop ik verder over het fietspad op de dijk richting Enkhuizen. Ik passeer de oude vergaderzaal van het dijkbestuur van Drechterland, รฉรฉn van de oudste West-Friese waterschappen en mag dan over de grasdijk achter de vuurtoren van Enkhuizen langs. Het gras met ook brandnetels staat wel erg hoog, maar op deze manier langs de vuurtoren lopen is ook wel weer heel bijzonder!


En dan begint het laatste stuk richting Enkhuizen. Met na de theetuin geen enkele horeca meer. In de verte zie ik al de drie schoorsteenpijpen van het Zuiderzeemuseum en de toren van de kerk. Het is nog steeds een mooi stuk om te lopen, ondanks dat het het fietspad is: aan de ene kant het IJsselmeer met natuurgebieden en aan de andere kant o.a. Enza  Zaden en de Peijnenburgfabriek. 


Bijna vanzelf kom ik aan in Enkhuizen, loop langs Sprookjeswonderland en mag dan het Streekbos in. Ik besluit dan een koffiestop te houden bij de eerste gelegenheid die open is; het Enkhuizerstrand. Hier tref ik twee dames uit Dordrecht. Zij hadden het Zuiderzeepad gelopen. om het IJsselmeer heen, Ook een mooie wandeling! 

Na deze pauze nog het laatste stukje richting het station. Als ik mijn app van de gelopen kilometers afsluit staat deze daar op 25,6! Nog twee etappes te gaan en dan heb ik de West-Friese Omringdijk helemaal rondgelopen.



Wil je me blijven volgen op mijn wandelingen? Dat kan! Je kunt je (gratis) abonneren op mijn blog wat voor mij natuurlijk erg leuk is. Net als jouw reactie! Ik kijk er naar uit!

Voor nu wens ik je een hele mooie week en tot gauw!

-x-

Annet

Reacties

  1. Mooi weer , goed gedaan fijn dat deze wandeling heel mooi was, dat loopt ook veel fijner.
    Succes met de laatste 2.
    En top hรจ ๐Ÿ’ฏ ๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ’ช๐Ÿป

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!