Happy, happy hike!

 Hallo lieve lezer!


Deze zondagmorgen zou de wekker weer op tijd moeten gaan omdat ik me had opgegeven om mee te lopen met de groep van happy hike nh. Gelukkig werd ik op tijd gewekt door de zon en de vogeltjes want we hadden een stroomstoring: geen wekker dus!

Vandaag stond een tocht door de bossen en het duingebied bij Bergen op de planning. Het vertrekpunt was Aagtdorp. Nou ben ik toch al 60 jaar op deze aardbol, maar van dit dorpje had ik nog nooit gehoord. Aan de andere kant ook niet zo vreemd, want er wonen maar 600 mensen. 

Nadat de groep compleet was gingen we op pad. Het was nog een beetje fris, maar de lucht was al strakblauw en het zonnetje scheen.




Via allerlei mooie paadjes komen we uit bij Het Hof. Op oude tekeningen en ontwerpen was te zien hoe hier een vorstelijke woning, zoals het Paleis van Versailles, met tuin en bos had moeten komen. Het hoofdgebouw is er nooit gekomen, maar wel de westvleugel met stallen en koetshuis en de oostvleugel als woongedeelte. De westvleugel is inmiddels verdwenen en het enige wat rest is de oostvleugel. Het Hof staat tegenwoordig op de Monumentenlijst.


Na deze korte stop liepen we weer verder. Dwars door de bossen van Bergen met regelmatig mooie doorkijkjes en een lucht die strakblauw en zonnig is!





We lopen door naar villa Russenduin, ook wel huize Glory genoemd. Ook dit is een Rijksmonument ontworpen volgens de principes van de Amsterdamse School.



Huize Glory Is ook nog in handen geweest van Stichting Bio-Vakantieoord. Het werd de vakantiekolonie voor vele arme kinderen uit de stad om aan te sterken.

Tijdens de WOII hadden de Duitsers het pand in hun bezit en werd de toren verhoogd om te kunnen dienen als radio- en uitkijktoren.

Na de oorlog werd het huis opnieuw gebruikt als vakantiekolonie. De kinderen kregen een vast programma van rust, reinheid en regelmaat en moesten vooral in gewicht aankomen.

Sinds 1972 nam de Stichting SVK het zomerverblijf over en was de eigenlijke bestemming een religieus studiecentrum. Vanwege de hoge kosten om het pand in stand te houden is het tegenwoordig ook een hotel-restaurant.




Op het Russenduin hebben we onze koffiestop en daarna lopen we weer verder. We passeren echt de meest mooie stukjes van de bossen van Bergen. Bij een meertje zien we vele honderden kikkervisjes zwemmen. Heel bijzonder!



Tja, en zoals elke keer komt ook aan deze wandeling door de prachtige natuur van Bergen weer een einde. Als we weer bij de auto’s zijn hebben toch weer 15 kilometer in de benen.



Natuurlijk vind ik het heel leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat!

Voor nu wens ik je een hele fijne week en tot gauw!

-x-

Annet




Reacties

  1. Mooi weer en informatief . Aagtdorp ook nog nooit van gehoord . Mijn zusje inmiddels 60 is ook ooit 6 weken in zo’n vakantiekolonie geweest , volgens mij die van Bergen.
    Wij waren niet arm , maar volgens mij wel om aan te sterken .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!