Weer aan zee!

Hallo lieve lezer,


Volgens de lokale krant is het wandelweer van 10 juni een dikke 9: voor mij de reden om deze dag te gebruiken om weer een etappe van de West-Friese Omringdijk te lopen. De vijfde etappe: van Kolhorn naar Medemblik.

Met de buurtbus vertrek ik richting Kolhorn. Het eerste stuk van de rit ben ik de enige passagier. Maar halverwege stappen er nog twee dames in. Het “bijzondere” van de buurtbus is, dat je op de route op elk gewenst punt kan in- en uitstappen. Het is blijkbaar niet halte-gebonden.



In Kolhorn begint de route van vandaag. Het eerste stukje loop ik door het oude Kolhorn met nog de oude ‘boeten’ ofwel schuren, waarin o.a. turf werd opgeslagen. Kolhorn was vroeger een vissersplaats aan de Zuiderzee.  




Daarna loop ik een stuk langs de Waard- en Groetpolder en ga dan met de brug het Groetkanaal over met de toepasselijke straatnaam Zeesluisweg. Een verwijzing naar het oude Kolhorn aan de Zuiderzee....


Hier moet ik eigenlijk over de dijk gaan lopen, maar het is warm en zonnig. Ik besluit de ‘Route met Hond’ te lopen want daar verwacht ik wel wat schaduw. Dat klopt gelukkig: dit is  beter lopen dan op de warme dijk die ze nu ook nog aan het maaien zijn.

Rustig loop ik door en misschien komt het omdat het een doordeweekse dag is, maar er zijn weinig fietsers en wandelaars. Ik loop langs het dorpje Winkel met de golfbaan en kom aan bij het fietspad van de dijk. Zo loop ik naar Aartswoud. Laat ik hier nou ook met de buurtbus hebben gereden! Ik had bedacht om hier de horeca te bezoeken voordat ik aan een lange stuk zonder schaduw ging beginnen. Helaas, er was geen horeca meer te bekennen....

Gelukkig had ik wel drinken en brood mee, dus een bankje opgezocht en daar even een pauze genomen. 



Na een korte rustpauze weer verder. De Kolk van Dussen in. Eerst over t BlΓ΄te Bienepad en later het Pannepad.  Voor mij geen blΓ΄te biene; de kans op verbranden is mij te groot! De Kolk van Dussen is een moerasgebied met waterberging; een paradijs voor water- en moerasvogels. Het is er heerlijk rustig met een gekwetter van vogels. 

Via de Kolk van Dussen kom ik aan in Lambertschaag. Onderweg had ik bedacht, dat ik hier bij de horeca een tosti mocht nemen. Het bleef bij een gedachte want deze horeca ging pas om 16.00 uur open. Ik heb nu wel geleerd, dat ik eerst kijk waar horeca is en of ze open zijn op het tijdstip dat ik daar ben!



Van Lambertschaag ga ik naar Medemblik en loop ik over de A7.  Deze laatste kilometers zijn warm. Eigenlijk had ik hier weer deels op de grasdijk in de volle zon moeten lopen, maar dat heb ik opnieuw niet gedaan. Gewoon over het fietspad en weggetje naast de dijk met nog een beetje schaduw!



En zo kom ik bijna vanzelf aan in Medemblik, ik passeer meelmolen de Herder, loop langs de spoorrails van het boemeltje naar Hoorn en kom dan aan bij het busstation van Medemblik. Dit is het eindpunt van deze etappe. De bus brengt mij vanaf hier naar het station van Hoorn en dan kan ik met de trein weer naar Obdam.

Een leuke en mooie route, jammer van de gesloten horeca.  Inmiddels heb ik 94 kilometer afgelegd van dit Streekpad. Vandaag waren het er net geen 22.



De volgende etappe brengt mij in Enkhuizen. Wanneer ik die ga lopen weet ik op dit moment nog niet. Natuurlijk vind ik het leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat. 

Voor nu wens ik je weer een hele fijne week en tot gauw!

-x-


Annet.

Reacties

  1. Wat weer mooi en wat een eind πŸ’ͺ🏻en ja zal best warm geweest zijn.
    Jammer van de horeca , In Lambertschaag is toch een benzinepomp voor een versnapering of kwam je daar niet langs?
    In Medemblik centrum had je jezelf wel op een terrasje kunnen trakteren.
    Kijk uit naar je volgende wandeling πŸ˜€

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!