Bijna aan het eind!

 Hallo lieve lezer,




Op deze mooie en droge donderdag vertrok ik met de trein richting Enkhuizen om de één na laatste etappe van de West-Friese Omringdijk te gaan lopen.



Na de aankomst op het station moest ik richting het Stavenspoortje lopen waar deze etappe officieel begint. Ik passeerde de Dromedaris en een mooi stukje oud Enkhuizen.                   Vanaf het poortje liep ik eerst een stuk door de oude binnenstad en ditmaal zelfs door de winkelstraat. 



Vanuit het centrum liep ik via de Oude Gracht naar de oude vestingwal en deze volgde ik deels. Via de vestingwal met de waterpoort naar de Koepoort. De Koepoort was eeuwenlang een toegangspoort tot de stad Enkhuizen en is ook een onderdeel van de vestingwerken van de stad. Hier liep ik voor het eerst een klein stukje verkeerd en dat zou later vandaag nog een keer gebeuren.


Langs de Koepoort liep ik de stad Enkhuizen uit en Stede Broec in. Halverwege Stede Broec richting Bovenkarspel, langs het haventje met de scheepslift. Met het zicht op de haven had ik hier al mijn eerste pauze.


Na mijn broodje appelstroop en een banaan weer verder. Via een tunneltje onder de provinciale weg door. Er volgt nog een stukje fietspad en dan kom ik aan op de Zuiderdijk voor de verandering een dijkweg…. Deze weg moet ik voorlopig volgen. Jammer is wel dat ik gewoon op de weg moet lopen. Er zijn redelijk wat fietsers en wielrenners maar gelukkig weinig auto’s en motorrijders. Die laatsten zijn op zaterdag en zondag niet toegestaan op deze dijk.

De dijk…het is wel heel mooi: aan de ene kant het land en aan de andere kant het kabbelende water van het IJsselmeer. Soms tussen de dijk en het water prachtige natuurgebieden met kwetterende vogels. Bij Tersluis passeer ik een monument van een lokale held; Zeger Davidson. 

Ik blijf de dijk volgen. Net voor het vuurtorentje van Oosterleek verlaat ik de dijk en ga ik het gehucht Oosterleek door. Jammer, maar de horeca is al sinds 1 januari gesloten maar even verderop tref ik in de schaduw een picknick-tafel en zelfs een zwerfkei.  Tijd voor de tweede pauze.



Oosterleek loop ik weer uit en ga dan over een smal bruggetje en kom uit in een grasland. Halverwege het land een nieuwe uitdaging: schrikdraad. Ik kon er gelukkig onderdoor en kom dan via opnieuw een bruggetje, een trap en een overstapje weer op de dijkweg. 



Ik begin nu echt aan het laatste stuk van deze wandeling. Op naar Wijdenes. De dijk kan ik gewoon blijven volgen. Voor de bus naar het station had ik de dijkweg iets te snel verlaten maar ook in kwam ik er redelijk snel achter, dus weer terug richting de dijk en mijn weg vervolgen. En ja hoor! Daar was de bushalte.  Een bankje bij de haltes zou wel prettig zijn, ik moest namelijk wel even geduld hebben. Toch was hier wachten beslist geen straf. Het IJsselmeer blijft boeiend om naar te kijken! 

Tja, en dan heb ik vandaag weer 19,5 km gelopen met nog 1 etappe van de West-Friese Omringdijk te gaan. Dan heb ik dit streekplan helemaal rond gelopen. Mogelijk gaat die laatste etappe volgende week al gebeuren.




Natuurlijk vind ik het leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat!

Een hele fijne week en tot gauw!

-x-

Annet


Reacties

  1. Super weer, leuk ook door Enkhuizen, succes met de laatste 💪🏻😀👍🏻.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker gelopen mam! Wanneer ga je de laatste etappe doen?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker lekker gelopen Caroline! De laatste etappe staat, mits het weer het toelaat, voor de komende week op de planning.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!