Missie volbracht!

Hallo lieve lezer!

Op deze mooie zaterdag trok ik mijn wandelschoenen weer aan voor de laatste etappe van de West-Friese Omringdijk. Dit keer werd ik met mijn privé-taxi naar het eindpunt van de vorige etappe gebracht; de bushalte op de Zuiderdijk in Wijdenes.

Vanaf dat punt begon mijn wandeling richting Hoorn. Het eerste stuk liep ik weer over de dijk. Aan de ene kant het land en aan de andere kant het IJsselmeer waar het druk was met (zeil)boten en ik af en toe een zwemmer zag.  Ik loop om De Nek, ontstaan na de stormramp van 1916 en nu een waardevol natuurgebied en broedgebied voor de meest uiteenlopende soorten vogels.




Wanneer ik het dorp Schellinkhout nader ga ik van de dijk af de Dorpsweg in. Een weg met maar liefst 33 bochten! Er staan leuke huisjes en huizen en zelfs de horeca is al open. Maar om nou binnen het uur al ergens te gaan zitten is me toch te snel. Ik loop lekker door!

Na 1 kilometer verlaat ik het dorp weer en loop richting de dijk. Deze moet ik dit keer oversteken en dan loop ik over de graskade rond het poldertje Binnen-Uiterdijk.

Het is hier mooi lopen. Het water wat tegen de basaltblokken klotst en andere andere kant het lagere land. Ik kom uit bij de Grote Molen en het gemaal. 

Vanaf hier ga ik weer de Zuiderdijk op richting Hoorn. Ik loop aan de achterkant van het Industrieterrein. Gelukkig heb ik hier weinig erg in, mijn ogen zijn aldoor gericht op het IJsselmeer. 

Zo kom ik aan in Hoorn en verlaat dan op gegeven moment de dijk om via een voetpad langs de oever van het Hoornse Hop te lopen. Dit is een recreatiegebied gebied met strandjes en de mogelijkheid om te zwemmen, grasvelden waar je lekker kan liggen zonnen en her en der verspreid een picknick bank. Aan het eind van het pad zie je ineens de ingang van de haven, een vuurtoren en heb je een machtig mooi gezicht op het oude gedeelte van de stad. 

Ik loop nog wat zig zag door Hoorn. Het is er druk, er zijn veel toeristen en er is markt. Ik kom aan op de Roode Steen. Via weer onbekende straatjes loop ik richting het eindpunt. Dan word ik door een man gewezen op een hek aan de overkant van de straat en iets terug. Dat zou een mooi plekje zijn! Het is de Rozenhof, een hofje waar ouderen wonen en ik even heel gezellig met 2 bewoners aan de praat raak! De mevrouw vertelde dat het Rozenhof heet omdat  er een groot rozenperk was. Helaas waren de rozen na 30 jaar doodgegaan en nu hadden ze er Afrikaantjes geplant. Dit zou goede mest zijn voor de nieuwe rozen die in het najaar komen.


Na dit “uitstapje”  vervolg ik mijn pad, loop nog langs het “Oud Mann’ en Vrouwenhuys” en sla dan af richting het station. Hier neem ik de trein weer terug naar Obdam. Dit keer was het een korte etappe; slechts 11,3 km maar wel weer een mooie en leuke tocht.

Terwijl ik wacht op het vertrekken van de trein krijg ik een herinnering van een jaar geleden op mijn telefoon…. Morgen beginnen we aan het Elfsteden wandelpad…Dat was mijn eerste blog en dit blog is nummer 40.

De West-Friese Omringdijk: 150 kilometer alleen gelopen in 8 etappes waarbij ik de etappe van Eenigenburg naar Kolhorn de minst leuke vond. 


Tja, en dan de volgende uitdaging. Komende week loop ik (vanuit huis) de Alternatieve Vierdaagse. Omdat ik deze dagen ook moet werken loop ik 4 x 10 km. Ik ben er klaar voor! En daarna ga ik met mijn zus beginnen aan het Westerborkpad. 

Natuurlijk vind ik het leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat!

Een hele fijne week en tot gauw!

-x-

Annet












Reacties

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!