Een rondje Hilversum, 6e etappe

Hallo lieve lezers,

Op een mooie, maar mistige, zaterdagmorgen zit ik op tijd in de trein. Samen met mijn zus ga ik weer een etappe van het Westerborkpad lopen. Vanwege werkzaamheden aan het spoor was de reistijd naar het beginpunt van vandaag langer dan de eerdere terugreis vanaf dit punt.

Wij troffen elkaar op station Hilversum. Het was goed dat we redelijk op tijd waren, want het eerste stuk liepen we door het centrum. De stickers van de route waren wat moeilijker te vinden en het was nog niet zo druk als het wel eens op zaterdag kan zijn. Onze eerste stop was al vrij snel na de start. Ditmaal bij de Hema voor een kop koffie en een wc-bezoek.

Na dit korte oponthoud gingen we op pad richting station Hilversum Sportpak. Het eerste deel van deze etappe liepen we door de stad. We kwamen langs de grote kerk van Hilversum met daar tegenover de ingang van een Joodse begraafplaats. Ondanks dat je midden in de stad bent, heerste hier de stilte. Op de begraafplaats is een monument geplaatst ter nagedachtenis aan hen die tijdens de oorlogsjaren zijn weggevoerd en nooit een eigen graf gekregen hebben.

Al lopend langs drukke en wat rustigere paden kwamen we aan bij een winkelcentrum. Omdat dit de laatste horeca zou zijn voordat we door het bos en over de heide zouden gaan hebben we hier weer even een korte pauze gehouden voor koffie mèt.

Met volle buik en lege blaas lopen we weer verder. We passeren weer een monument. Het is inmiddels mooi zonnig weer geworden. De mist die er hing toen we aankwamen is helemaal verdwenen. Na het stedelijke deel komen we aan bij het bos. Via het bos en over de hei lopen we verder. Het is zaterdagmiddag en er zijn meer mensen die willen genieten van het mooie weer.  Het bos is prachtig! Mooie herfstkleuren en paddestoelen…. Voor ons best hele bijzondere. Ik zal nog uit gaan zoeken welke het zijn. Maar de bekende rood met witte stippen hebben we niet gezien.

Vanuit het bos lopen we zo weer Hilversum binnen. Na een klein dwaalspoor, “moeten we hier echt naar links” ? Nee, door de weg over te steken komen we weer langs een aantal struikelsteentjes die aan geven dat hier Joden hebben gewoond die vanaf hier zijn gedeporteerd.

Na een goeie 13 kilometer zijn we aangekomen bij het station Hilversum-Sportpark. Het eindpunt van deze etappe. Er is hier geen horeca om even lekker te zitten dus eten we, zittend op een bankje, onze meegebrachte boterham.

Vanaf het station gaan we weer elk in onze “eigen” trein naar huis. Vanwege vakanties stellen we de volgende etappe even uit. Maar er zitten nog wel wat andere wandelingen voor mij in de planning

Natuurlijk vind ik het leuk als je mijn wandelingen blijft volgen en een reactie achterlaat.

Dank je wel en tot gauw!