Mijn eerste dag als Pelgrim

 Hallo lieve lezers,


Zoals ik al eerder had gemeld, zou ik in april 4 dagen rond Nijmegen gaan lopen. Afgelopen donderdag was het dan eindelijk “de (eerste) dag”.

Vooraf hadden we (de andere deelnemers en ik) een uitgebreide reisbrief gekregen en ook een lijst met de deelnemers. Voor mij geen één bekende naam. Best spannend om met een groep onbekenden vier dagen te gaan wandelen. Maar ach, als het niets is, zijn het “maar” vier dagen. Die kom ik wel door!

Toch enigszins gespannen vertrok ik die donderdagochtend vroeg richting Malden. En zoals bijna altijd, was ik ruim op tijd aanwezig in de lunchroom Petit Malden. 

Alvast een tip: als je daar ooit in de buurt bent, ga naar binnen en kies uit één van de vele gebakjes die bijna vers voor je neus worden gemaakt. Hoeveel soorten ze hebben, dat heb ik niet geteld, maar het zijn er héél veel!  Maar ook de koffie is er heerlijk!

Wanneer we uiteindelijk met z’n allen rond de tafel zitten is de sfeer in de groep gelijk heel goed. Een beetje het gevoel alsof je met je beste vrienden om de tafel zit.

Tijdens de koffie het kennismakingsronde. Zeg met één woord iets over jezelf wat begint met de eerste letter van je naam. Ik vond “actieve” wel toepasselijk bij mij….

Wanneer de koffie op is vertrekken we met de aanwezige auto’s en onze privé-chauffeur voor deze dagen naar het sportveld van Malden. De auto’s blijven achter, de bagage wordt naar het klooster gebracht en wij beginnen aan onze eerste etappe van de Walk of Wisdom: van Malden naar Velp. Volgens de reisbrief 18 kilometer wandelen.





Pratende voort lopen we zo de nodige kilometers weg. Ergens halverwege een bospaadje komen we de voorste lopers tegen en nemen we een korte (plas)pauze, een hap en een slok maar ook om ons nog in te smeren met zonnebrand. Het vest kan in elk geval uit!

We vervolgen ons pad. Ieder loopt op zijn eigen tempo en onderweg ontstaan al de mooiste gesprekken.  



We komen aan bij de ruïne van St. Walrick en de lapjesboom. In de lapjesboom kan je een stukje van een kledingstuk/stof ophangen met een boodschap voor een zieke.



Bij deze ruïne hebben we onze lunchpauze. Op een terrasje nemen we lekker koffie en hier krijgen we ook ons eerste ringetje voor aan onze Pelgrimsveter.

We lopen weer verder en komen dan bij het Boskantse Maria kapelletje. We lezen dat dit precies op de helft van de Walk of Wisdom ligt die in totaal 136 kilometer rond Nijmegen ligt. Hier ook weer een korte stop. Wie wil steekt een kaarsje op en schrijft iets in het pelgrimsboek.



Daarna lopen we richting Grave. We zien het al liggen, maar we gaan echt zigzaggend door de weilanden. Het lijkt dichtbij maar valt best nog “tegen”. Maar dan komen we in Grave: wat een leuk en gezellig stadje! De terrasjes lokken ons en we nemen alvast ons etappe drankje! Dat hebben we verdiend! En krijgen we hier ons tweede ringetje. 

Na het drankje gaan we weer vol goede moed verder voor het laatste stukje naar het klooster in Velp waar we de komende nachten ook zullen slapen. We worden op een hartverwarmende manier ontvangen en we voelen ons echt heel erg welkom! De verloren zoon (en dochters) die thuiskomen.



Eerst eten, gemaakt door een Syrische kok, daarna de kamer verdeling, bedje opmaken, nog even een koppie doen en dan op tijd naar bed! Morgen volgt er weer een mooie dag.



Een mooie eerste dag van de Walk of Wisdom met een goeie 22 km in de benen!



Voor nu, bedankt voor het lezen. De 2e etappe volgt snel!


-x-

Annet




Reacties

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!