Ook dit hoort bij het Westerborkpad….

 Hallo lieve lezers,


Zoals ik al eerder schreef, zouden mijn zus en ik deze maand nog een etappe gaan lopen van het Westerborkpad. Dat deze we dus deze donderdag 30 juni 2022.

We plannen onze afspraken altijd onder voorbehoud. Want, zou het te warm zijn of als er (veel) regen wordt voorspeld, dan slaan we gewoon een keertje over. Wij lopen dit pad namelijk voor ons plezier! Gisteravond besloten we definitief om te gaan lopen.



Ik vertrok deze donderdag op tijd van huis om met de trein naar Harderwijk te gaan. Helaas was er op een ander traject van het spoor een iets aan de hand waardoor heel veel mensen met “mijn” trein moesten omrijden. Ook op station Hoorn zag het zwart van de reizigers. Ik heb mijzelf even afgevraagd of ik dit wel wilde. Toch ben ik ingestapt en kon ik pas op Sloterdijk gaan zitten. 

Onderweg bedacht ik wel, dat ook al waren dit voor mij geen ideale reisomstandigheden, het wel enigszins overeen kwam met het pad wat wij lopen; de Joden die over het spoor in veewagon werden vervoerd. Dat waren was nog veel slechtere omstandigheden,

Zus en ik troffen elkaar weer in de trein op het station van Amersfoort en reisden daarna samen door naar Harderwijk. Het startpunt van onze route.

Voordat we op pad gingen hebben we ons nog even met zonnebrand ingesmeerd. Het zonnetje scheen uitbundig maar door een windje was het nog goed te doen.



Vanaf het station liepen we door de leuke oude straatjes van Harderwijk en gingen bij de Smeepoort het oude centrum in. Het zag er gezellig uit, leuke winkels en op de markt genoten we van de koffie met …..


Na de koffie weer verder. We liepen langs een synagoge. Omdat de synagoge vandaag open was en ik nog nooit in een synagoge was geweest wilde ik graag naar binnen. De oude synagoge was alleen helemaal verbouwd en op de bovenverdieping was nog een expositie van het Jodendom in Harderwijk. Mooi om te zien en ook weer Westerborkpad gerelateerd.


Na het bezoekje aan de synagoge weer verder. We zijn tenslotte net op pad. En dan komt er een lang saai, zonnig stuk langs het spoor. Maar ook dat hoort bij het Westerborkpad.  Uiteindelijk  gaan we het  spoor en de A28 over en komen in de Harderwijker bossen. 





Je snapt, door de bossen is het heerlijk lopen! We horen wel de auto’s over de A28 rijden maar dat klinkt ook als de ruisende zee….

Aan het einde van het bos treffen we een bankje waar we lekker kunnen lunchen. Maar goed ook, want daarna volgt het Hulshortserzand. Het was echt prachtig, een hele grote zandverstuiving met zelfs een oase! Maar deze zandverstuiving moesten we over, in de volle zon.



Het was mul zand en er was haast geen schaduw. Maar rustig onze ene voet voor de andere voet zetten en doorgaan. Regelmatig even een slokje water en zo bereiken we vanzelf de bosrand zodat we weer in de schaduw mogen gaan lopen. Dan volgt er opnieuw een heerlijk stuk door de bossen.  Dit keer het Belvedere bos.

De route is heel goed en duidelijk aangegeven en we kunnen de route bijna zonder wandelgids lopen. Het laatste stuk lopen we weer langs het spoor en zo lopen we vanzelf Nunspeet in, het eindpunt van deze route. Het is jammer dat we het laatste stukje van deze route weer langs een industrieterrein lopen. Maar ja, de iets minder mooie stukken horen ook bij deze route.

Bij het station checken we weer in en dan komt bijna gelijk de trein. Samen reizen we weer naar Amersfoort en vanaf daar scheiden onze wegen weer. 

Gelukkig kon ik op de terugweg heerlijk zitten en was het niet te druk in de trein. Gaf de route aan dat we iets meer dan 18 kilometer zouden lopen, op het station van Nunspeet hadden wij toch weer mooi 19,5 km in de benen! 



Voor nu, dank je wel voor het lezen en ik vind het natuurlijk leuk als je mijn wandelingen blijft volgen. En weet je? Reageren mag!

Tot gauw!

-x-

Annet

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!