Een rondje door het Zaanse

 Hallo lieve lezers,


Het is momenteel erg rustig met mijn wandelingen buiten het dorp maar vandaag was het (eindelijk) weer eens zover! Tijd voor de 13e Kalverpoldertocht, georganiseerd door wsv De Laatste Loodjes.



Deze tocht liep ik niet alleen. Wandelvriendin en oud-collega Margreet wilde wel met mij mee. We ontmoetten elkaar bij de start en hadden besloten om de 15 kilometer te gaan lopen.




De start was in Zaandijk; voor mij bekend terrein. Leuk om daar weer te lopen! We liepen een beetje zigzaggend door Rooswijk om uiteindelijk uit te komen bij het Guisveld.




Ondanks dat ik vele jaren in Zaandijk heb gewoond; het Guisveld kende ik alleen van naam. Maar wat was het daar mooi! We liepen over het Frans Mars-pad. Gewoon een graspad met aan weerszijden riet. Af en toe een bruggetje en dan had je weer een prachtig uitzicht over het veld. Op het eind van het Frans Mars-pad stond een stalletje met producten van de locale imker 😋



Uiteindelijk kwamen we uit bij station Wormerveer. Daar gingen we door het tunneltje en dan richting  Wilhelminapark. Een prachtig oud park, midden in Wormerveer. Bij de ingang, of is het de uitgang, stond een bijzonder kunstwerk. We konden er niets van vinden en het heeft wel iets van de Griekse mythologie. Wie mij kan vertellen wat het is, ik hoor het graag!



We liepen er dwars doorheen en zo kwamen van de Wandelweg op de Zaanweg. Vanaf hier hadden we al een prachtig uitzicht op de oude pakhuizen langs de Zaan; het Zaans erfgoed.

Omdat de Zaanbrug buiten gebruik is, gingen we via een noodbrug naar de andere kant van de Zaan. Na een klein stukje door Wormer te hebben gelopen kwamen we uit bij pakhuis Batavia. Dit is tegenwoordig een horecagelegenheid en voor ons een mooi punt om op het terras aan het water te gaan genieten van koffie met appeltaart.



Na deze horeca-stop liepen we verder, langs de Zaan. Er staan mooie oude en nieuwe pakhuizen die o.a. zijn verbouwd tot appartementen. Je zal er maar wonen… zo’n penthouse met uitzicht op de Zaan.



We verlaten Wormerveer om via het Trickelpad aan te komen bij de Poelboerderij in Wormer. Hier is o.a. een hele leuke waterspeelplaats voor kinderen en een kleine horecagelegenheid. We raken even aan de praat met één van de vrijwilligers die dit natuurgebied onderhouden. 



We lopen langs het Zwet, een mooie grote waterplas. Ergens halverwege treffen we een bankje waar we lekker ons bammetje gaan opeten. Jammer dat het riet wel erg hoog staat, anders hadden we toch een uitzicht!

Na de lunch beginnen we aan het laatste deel van onze tocht. Van het Zwet via de Dorpstraat, langs de Beschuittoren, via het Kerkepad naar de Enge Wormer. We lopen een klein stukje langs een wat drukkere weg om uiteindelijk op het weggetje te komen richting de Zaanse Schans. 



Op de Zaanse Schans is het druk! Veel toeristen en hier staan de laatste kraampjes van de jaarmarkt. Aan het einde van de Zaanse Schans gaan we opnieuw de Zaan over. De brug staat open dus hebben we even de tijd om de Gouden Bocht van Zaandijk  te bekijken.

Onderweg treffen we nog grappige straattegeltjes. Kan iemand mij vertellen wat hiervan de betekenis is? 



Via de Stationsstraat in Koog aan de Zaan, waar we nog even stilstaan bij “mijn”  oude lagere school en het Postkantoor komen we aan bij het station. Via het tunneltje onder het spoor door en dan zijn we weer bij het startpunt.




We melden ons netjes af, nemen de welverdiende medaille in ontvangst en drinken buiten op een bankje onze flesjes met water leeg.

Met een goede 17 kilometer in de benen, dat is wel wat meer dan de genoemde 15, hebben we een goed gevoel aan deze tocht. Goed georganiseerd en prima aangegeven hoe de route liep.




Voor nu dank je wel voor het lezen. Als het goed is ga ik op 3 september weer met mijn zus op stap. Ik vind het leuk als je mijn wandelingen buiten ons dorp blijft volgen, en weet: een reactie vind ik leuk!

Tot gauw!

-x-

Annet


Reacties

  1. Wat leuk weer Annet , wandelen in voor jou bekend gebied en dan toch bepaalde delen niet kennen. Ook even wat nostalgie las ik langs je oude school.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!