Dam-tot-Dam wandeltocht editie 2022

 Hallo lieve lezers,


Afgelopen zaterdag , 17 september, was het weer tijd voor de Dam-tot-Dam wandeltocht. Vanwege je-weet-wel was de wandeltocht 2 jaar uitgesteld maar nu “mochten” we weer!


De weersvooruitzichten waren niet optimaal, maar het zou (gelukkig) niet koud worden. Toch op het laatste moment maar besloten om mijn wandelbroek aan te doen in plaats van mijn wandelrokje; dan krijg je met regen zulke koude (en natte) benen. En voor de zekerheid, een regenjack mee!

Samen met mijn oudste dochter ga ik deze tocht lopen en zij kwam mij al op tijd ophalen om dan samen naar het station van Heerhugowaard te rijden en daar op de trein te stappen. We waren niet de enigen…. Maar konden gelukkig zitten.

Eenmaal in Amsterdam liepen we in een lange stoet naar de Dam waar de start was. Maar eerst moesten we nog het t-shirt ophalen wat we ook hadden besteld. Dat was dus achteraan aansluiten in de rij.

Oké, we hadden alles binnen en zijn klaar om te starten. De eerste stempel is binnen en met een lekkere frisse appel in de hand gaan we op pad. Het is nog droog maar af en toe voelen we wel een spetter…..

We lopen langs de Westerkerk en het huis van Anne Frank, door de Jordaan en over de grachten naar de pont achter het station. Het is al best druk in de stad.  Met de pont varen we naar de overkant.


We zagen de bui al “hangen” maar het begint nu echt te regenen. We stappen gewoon door want verderop is het vast weer droog! Dat klopt want bij de 1e stempelpost schijnt het zonnetje weer. Zo gaat het eigenlijk de hele wandeling.

Onderweg staan veel koek en zopie kraampjes van bewoners en ook is er, naar mijn idee, meer muziek en aanmoediging langs de weg dan in voorgaande jaren. Ergens hier onderweg krijgen we nog even een hele goeie bui over ons heen. Er was natuurlijk geen enkele mogelijkheid om even te schuilen. Dit ging ook weer voorbij en de regenjas kon weer uit!

Zo lopen we van stempelpost naar stempelpost en komen dan bijna vanzelf aan in Zaandam. Bij de laatste post krijgen we een dikke plak bananenbrood en staan we even te luisteren naar het bandje wat daar speelt. Het is er gezellig, zonnig en druk! 



Dan beginnen we aan het laatste stuk. Eigenlijk is de finish al in zicht maar om de 20 kilometer te halen worden we over de Den Uilbrug geleid en lopen we aan de verkeerde kant van de Zaan, door de Russische Buurt en in het centrum van Zaandam gaan we weer de Zaan over en lopen dan door ons oude buurtje via het park naar de finish.



We hebben het weer gehaald, de medaille wordt omgehangen. Gelukkig hebben ze hier een patatkraam: ik heb me namelijk de hele weg lopen verheugen op een warm en zout pataje mayo. Ik kan je zeggen, het smaakte prima!

Met de pendelbus gaan we naar het station van Zaandam en dan treinen we weer naar Heerhugowaard. 



Al met al hebben we weer 20 km in de benen. En als ik dacht dat dit de 2e keer was dat ik deze tocht liep, dan had ik het helemaal mis! Ik liep ‘m eerder in 2018 en 2019.

Bij de Happy  Hike van 6 februari van dit jaar liepen we de hele tocht in regenkleding dus dan viel deze tocht echt mee met het weer! 

Voor nu, dank je wel voor het lezen en ik vind het leuk als je mij(n wandelingen) blijft volgen! En weet, reageren mag!

Tot gauw!

-x-

Annet. 




Vandaag liep ik deze tocht met mijn oudste dochter. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!