Rondje Haven van WSV De Laatste Loodjes.

 Hallo lieve lezers,


Als voorbereiding voor mijn wandeltocht in Spanje besloot ik deze zaterdag de 16e Rondje Haven van wsv De Laatste Loodjes te gaan lopen.




Ik twijfelde tussen de 15 en de 20 kilometer maar besloot toch voor de langere afstand te gaan. Tenslotte had ik (bijna) de hele dag de tijd.

Brood en drinken mee en toen, iets later dan gepland, richting Zaandam. De start was bij De Vrijbuiter, een mooie en ruim opgezette buitensportwinkel.



Iets na 10 uur was ik op pad. Het viel mij op dat er niet heel wandelaars waren. Nadat de eerste hobbel was genomen; “ hoe moeten we hier verder” liet ik een groepje wandelaars achter mij. Op gegeven moment riepen zij mij dat we rechtsaf moesten. Maar zij liepen de 15 en ik de 20. We wensten elkaar een prettige wandeling en ik liep alleen weer verder.

Bij de Westzanerdijk aangekomen kwam ik een aantal lopers tegen die het extra rondje er inmiddels op hadden zitten. Het was zo vreemd dat er niemand voor of achter mij liep. Later hoorde ik dat er ook maar 42 mensen de 20 km liepen.

Bij de Kanaaldijk ging ik richting het Noordzeekanaal en volgde dit een heel eind. Het leek of ik in de verte ook een wandelaar zag. Maar misschien was die iemand die de hond uitliet.

Er fietste mij nog een meneer achterop die zich heel bezorgd afvroeg of ik wel goed liep. Hij was helemaal geen wandelaars meer tegengekomen. Gelukkig kon ik hem geruststellen omdat ik de 20 liep en de anderen waarschijnlijk de 10 of 15.

Uiteindelijk ging ik om de gevangenis in Zaandam heen op weg naar de Veldweg. De Veldweg komt weer uit op de Westzanerdijk en zo had ik ook het extra rondje gehad!

Nu eerst een heel stuk langs de Westzanerdijk waar ik dan eindelijk die ene wandelaar inhaalde en dan op gegeven moment het Westenwindpad op. Als je hier toch kan wonen… wat een rust en ruimte!

Vanaf hier ergens de woonwijk in. Dit was voor mij niet helemaal duidelijk maar gelukkig heb ik dan een mond om te vragen. 

Het was inmiddels 12 uur en een mooie tijd om te gaan lunchen. Ik had geen zin in een vette hap uit de snackbar, maar even verder was een parkje met bankjes waar ik heerlijk even kon zitten.

Nadat mijn meegebrachte bammetjes op waren ging ik weer verder. Ik denk dat ik net op de helft ben. Ik heb een andere mobiel mee en daar is Strava (nog) niet gekoppeld aan mijn horloge. Ik loop dus met Strava op de telefoon en durf daardoor geen foto’s te maken. Stel dat Strava uitvalt…

Ik loop via een tunneltje onder de provincialeweg en het spoor door. In de klim naar boven hoor en zie ik uiteindelijk de bonte specht. Best wel heel raar om dat zo midden in de stad te zien!


(Foto: natuurmonumenten).

Over het Dik Trompad, achter het oude zwembad en langs de atletiekbaan en het verbouwde belastingkantoor naar de Westzijde. Het is zaterdagmiddag en het is druk in de stad. Ook is er iets op de Zaan te doen met roeiboten wat voor extra reuring zorgt. 

Via de Parkstraat (langs de Bullekerk) weer richting de provinciale weg. Daar weer een stukje langs en dan via kruipdoor sluipdoor naar de Gedempte Gracht. Zaterdagmiddag en veel winkelend publiek. Wat is er veel veranderd in de loop der jaren!  Bij de Etos koop in nog even zonnebrandcreme en dan naar de Dam. Dam over de Hogedijk op en over de brug langs de haven. Via een trap naar een andere brug richting opnieuw de provinciale weg. Bij de trap kijk ik voor de laatste keer op Strava en heb deze dan onbewust toch uitgezet 🥲.



Ik moet nu de hele Havenstraat uitlopen tot aan het Noordzeekanaal. Ik verbaas me over de huizen met soms hele gezellige tuintjes, de (asiel)boten en de werkzaamheden langs de kade die gewoon doorgaan op zaterdag. Het hele terrein van de Hemweg passeer ik aan de buitenkant en ik heb al heel veel mooie plekjes gezien om ooit naar Sail te kunnen kijken. Ik passer de pont die net gaat aanmeren en ben dan bijna aan het einde van mijn wandeling.

Nog een klein stukje langs het water, dan een drukke straat in, langs de Hornbach en Praxis, over de voetgangersbrug - mijn beentjes hebben er wat moeite mee - op naar de laatste kilometer. 

Bij de Vrijbuiter meld ik mij af, maar dat had niet gehoeven en neem daar even nog lekker wat te drinken. In de winkel koop ik nog wat spulletjes voor mijn Spanjereis en vertrek dan weer in de auto naar Obdam.

Een leuke, afwisselende wandeling, met prima wandelweer en toch weer 20 km in de benen.

Voor nu, dank je wel voor het lezen en op naar de volgende wandeling!

-x-

Annet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onderweg naar Westerbork.

Een explosie van stempels! De 6e etappe.

Wildlife in Egmond!